27 Kasım 2017 Pazartesi

ISPANAKLI TEPSİ BÖREĞİ (SELANİK BÖREĞİ)



Mana (Anne) gideli 4 ay oldu bile. Ağustos ayında cenazesine katılmadığımız için Selanik'e 40. gün anma törenine gittiğimizde bendeki yeri katmerlendi, sevgisi çoğaldı, hayatımdaki boşluğu arttı Manamın.. Öyle ki onun dediği her söz, yaptığı her güzel şey, bana verdiği her nasihat bir emanet artık. Bu börekle ne alakası var diyeceksiniz belki de.. Çok var...
Bazı tatlar vardır, bir yerle eşleşir. Bir şeyi yediğinde seni eskiye götürür, o yere götürür hani.. İşte ıspanaklı peynirli börek de sanırım artık beni o üç katlı bahçeli evin zemin katındaki kahverengi dolaplı açık mutfağa götürecek. O tezgahın ardındaki gülen yüzü hatırlatacak bana. Spinach Pita yaptım size diyen o anneye götürecek. 
Selanik'e son gittiğimde artık onun orada olmadığını bilmem, o eve girdiğimde bana ne hissettireceğini tahmin edememden öte bir şey yaşadım. Kavala'da bir mola yerinde karnım acıktığı için, Yunanistan'ın böreği yediğim hiç bir börekle kıyaslanmayacak kadar güzel olduğu için bir dilim ıspanaklı börek aldığımda beni bu kadar etkileyeceği aklımın ucuna dahi gelmezdi.
Bir ısırık aldığımda beni götürdüğü yer ve mekan nedeniyle o gün Selanik'e varana kadar ağladım elimde börekle. Her ısırıkta acım arttı, sanki cam bir duvara çarpan kuş gibi öylece kalakaldım ne yapacağımı bilemeden. O acı gerçek, Mana'nın gidişi, o ısırıkla yüzüme tokat gibi çarpmıştı. Törende de aynı börekten dağıttılar, hatta eve götürelim diye yanımıza da koydular.. O, artık börek değil bir anıya dönüşmüştü ...

Ben de ona benzer bir börek yapmak istedim geçenlerde..Mana da hazır yufka ile yapıyordu ama onların yufkası bizimkinden biraz daha farklı daha gevrek ve yağlı, milföy ile yufka arasında bir durumu var sanki. Ben de bizimkini ona dönüştürmeye çalıştım. Sonucu beni mutlu etti, artık o benim Selanik Böreğim olarak defterimde yerini aldı.

Malzemeler: 

Not: Ben fırın tepsisinden küçük bir borcamda pişirdim, fırın tepsisi için malzemeyi çoğaltmanız gerekir
  • 3 adet yufka
  • 6 adet milföy hamuru 
  • 1 su bardağı + 1/2 çağ bardağı sıvıyağ
  • 2 yemek kaşığı nişasta (silme)
  • 2 yemek kaşığı un (silme)
  • 1 yemek kaşığı sirke
  • Tuz 
  • 1 yumurtanın sarısı 
  • Susam (Çörekotu, haşhaş tohumu ya da hiç bir şey, tercih size bağlı)
İç malzemesi :

  • 1 kg yıkanmış doğranmış ıspanak
  • 1 adet ufak yemeklik doğranmış soğan
  • 3 yemek kaşığı zeytinyağ
  • Tuz
  • 200 gr sert beyaz peynir (rendelenmiş/çatalla ezilmiş)
Yapılışı:
  1. Öncelikle iç harcını hazırlayalım. Bir tencereye zeytinyağını koyup soğanları ekliyoruz. Rengi şeffalaşıncaya kadar kavuruyoruz.
  2. Daha sonra ince kıyılmış ıspanakları soğanlara ilave ediyoruz.Tencerenin kapağını kapatmadan iyice suyunu çekene kadar kavuruyoruz. Bu esnada tuz ekleyerek tatlandırıyoruz. Bir sonraki aşamada peyni ekleneceği için tuzu çok koymayalım.
  3. Ispanak pişip iyice suyunu çekince beyaz peyniri ekleyerek iyice karıştıyoruz.
  4. Tepsimizi margarin ile iyice yağlıyoruz. (Bu yapışmasına engel olacak)
  5. Bir kasede sıvıyağ,nişasta, un, sirke ve biraz tuz ile bir sos hazırlıyoruz.
  6. Yağladığımız tepsiye ilk yufkayı kenarları dışarı taşacak şekilde seriyoruz. Her yerine bir fırça yardımı ile sostan sürüyoruz. 
  7. Sonra ikinci yufkayı büyük parçalara ayırıyoruz. Bir büyük parçayı tepside az önce sosladığımız katın üzerine serip onu da sosluyoruz (Bir kaşıkla da soslayabilirsiniz, heryerine geldiğine emin olalım)
  8. Aynı şekilde böyle 2-3 sefer daha yufka serip sosluyoruz. Alt katman hafif kat kat olduğuna göre şimdi böreğin iç malzemesini her yere eşit şekilde dağıtabiliriz. 
  9. İç malzemenin üzerine yine büyük parça bir yufka seriyoruz (3.yufkaya geçebilirsiniz) Sos sürüp iki üç kat daha bu şekilde elimizdeki yufkaları bitiriyoruz. Yufkalar bitince tepsinin kenarlarını da üste doğru katlayarak onlara da sos sürüyoruz.
  10. 6 adet milföy hamurunu 2'şer 2'şer alt alta dizip o dikdörtgeni merdane ile büyüterek birbirine yapışık hale getiriyoruz.
  11. Bu dikdörtgeni yırtmadan tepsideki böreğin üzerine seriyoruz. Kenarlarını parmağımızla böreğin altına altına iterek yerleştiriyoruz. Üzerine biraz (çok değil) sostan sürüp bir bıçal yardımı ile eşit karelere kesiyoruz. 
  12. Yumurta sarısı sürüp üzerine susam serpiyoruz.
  13. Önceden ısıtılmış 190 derece fırında nar gibi kızarana kadar pişiriyoruz. (Altının da iyice piştiğine emin olun, milföy çabuk pişecektir.)
Afiyetle, sağlıkla


Hiç yorum yok:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails